Thursday, April 06, 2006

Medianoteringar (4)

Handelsplats för innehåll
Mochila, en elektronisk handelsplats där tidningar, etermedia och webbsajter köper och säljer artiklar och bilder, video och ljud. Känns idén igen? Skillnaden mot tidigare försök i genren är att projektet denna gång presenterades på Nexpo, den årliga dagspresskonferensen i USA, och redan har attraherat tidningar som Metro, The Orange County Register och The Denver Post. Hachette USA, som ger ut 20 magasin med Elle och Car and Driver i spetsen, och innemagasin som Fast Company och Inc. är också med. Skillnaden mot en traditionell nyhetsbyrå är att de som utnyttjar tjänsten slipper fasta avgifter, och själva kan sälja sitt material genom Mochila. Mochila skär förstås emellan rejält, mer än 50 procent enligt företagets VD.
Dessutom kan köparen acceptera annonser med det redaktionella innehållet, och på det sättet få ner priset – och samtidigt öka Mochilas vinst.
Titta på Mochila här.

Illa beställt med mångfalden i USA
Allt flera nyhetsförmedlare distribuerar allt färre nyheter, om man ska tro en undersökning i USA, som refereras i New York Times. Kommer ni ihåg nyheterna från 11 maj i fjol? John Boltons utnämning till USA:s FN-ambassadör debatterades i kongressen, Macaulay Culkin vittnade i Michael Jackson-rättegången och en bilbomb i Irak dödare 79 personer.
Google News hade länkar till 14.000 artiklar denna dag, men dessa var i själva verket rapporter från endast 24 olika händelser. Olika typer av media lade föga förvånande tonvikten på olika saker: tidningar fokuserade på Irak, TV-nyheterna på Jackson-målet och bloggarna struntade oftast i nyheterna och skrev efter eget huvud. Av bloggarna var det dock bara en på hundra som intervjuade någon, och en på tjugo som utförde något som närmar sig joiurnalistik, som granska dokument exempelvis.
Undersökningen, den tredje årliga av sitt slag, gjordes av Project for Excellence in Journalism, knutet till Columbiauniversitetets i New York journalistfakultet.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home