Monday, April 17, 2006

TechWatch (5): från konsert till CD

När jag började lyssna på musik mer medvetet var det bandspelare som gällde. Jag fick en billig, japansk bandspelare i julklapp ett år och drev mina föräldrar till vansinne genom att spela in "intervjuer" som jag sedan spelade upp, om och om igen. När jag blev lite äldre och började gå på konserter drömde jag om en Nagra, detta statusmärke bland radioreportrar.
Nu kommer Sony med vad som ser ut som den coolaste inspelningsmaskinen hittills: en fyra gigabytes mikromaskin, med två riktigt bra mikrofoner och inte ens ett halvkilo tung. Jag ska inte trötta er med för mycket teknik, men det inspelade ljudet överträffar CD-skivans i teknisk kvalitet. Sony PCM-D1 ansluts till Mac och PC via USB 2.0, så ljudfilerna skyfflas lätt vidare till en CD eller iPod. En inte alltför vågad gissning är att en hel del konserter kommer att läggas ut på webben med hjälp av denna förträffliga manick. Priset ligger runt 2.000 USD, men kommer förstås att sjunka snabbt.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home