Wednesday, March 01, 2006

Medianoteringar (1)

Japanskt kapital till OhmyNews
De koreanska pionjärerna på barfotajournalistik, OhmyNews, får 11 miljoner US dollar i utbyte mot 13 procent av företaget. Det är japanska SoftBank, ett stort telekom och internetföretag, som gör investeringen.
Pengarna ska användas för att utveckla OhmyNews engelskspråkiga internet-TV, och för att tillsammans lansera OhmyNews International. Syftet är att sprida iden om medborgarmedia till resten av världen. Första landet blir Japan, där OhmyNews startar under sommaren 2006.
SoftBank äger bland annat Japan Telecom och Yahoo i Japan, liksom Yahoo i Tyskland, Frankrike och Storbritannien. Medan SoftBank har en stark internationell närvaro, har OhmyNews försök att etablera idén utanför Korea varit ganska misslyckade. Nu finns plattformen för en expansion.
Läs OhmyNews här
Här hittar du SoftBank

Craigslist i blåsväder
Den amerikanska eftertextsajten craigslist.org stäms för innehållet i sina gratisannonser på nätet. Det är en grupp advokater i Chicago som letat fram 100 annonser som de hävdar bryter mot förbudet mot diskriminerande bostadsannonser. Craigslist, döpt efter sin skapare Craig Newmark, har med viss rätt utmålats som den amerikanska daspressens största hot, i alla fall på eftertextsidan. Rykten om att han skulle vara på väg att etablera en nyhetstjänst dock dementerats: "Craigslist är ett torg där folk kan mötas, inte en tidning" säger han själv. Craigslist.com publicerar cirka två miljoner bostadsannonser i månaden. Craigslist hävdar att det skulle vara ohållbart att manuellt kontrollera alla dessa annonser, samt att de både är för yttrandefrihet och arbetar aktivt mot diskriminering. Enligt USA:s lagstiftning är internetsajter inte juridiskt ansvariga för saker som användarna mailar in till sajten, så troligen kommer stämningen aldrig att tas upp av domstolen. Craigslist finns i Stockholm sedan april 2005.
Craigslist svarar på angreppet här
Amerikanska regler för bostadsannonser här

Bloggande på nedgång
Alla har förundrats över folks villighet och förmåga att publicera sig och sitt innersta på nätet, men är det någon som läser alla dessa bloggar? Nu finns svaret på frågan: bara en av fem unga internetanvändare läser någon blogg, och oftast bara någon enstaka gång. Bland äldre surfare är det bara en på tio som läser bloggar. De som regelbundet läser bloggar är bara nio procent, enligt en undersökning i USA från Gallup. Den stora grupp som aldrig läser bloggar blev däremot ännu större under 2005, och ökade från 63 till 66 procent. Nästan allt annat man kan göra på internet är populärare än att läsa bloggar, visar undersökningen, exempelvis läsa tidningarnas nyhetssajter.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home