Asien leder tidningsligan
Det var en optimistisk Timothy Balding som studsade upp på podiet för att redogöra för läget i tidningsbranschen. I publiken satt 1.300 utgivare, redaktörer och tidningsledare från 81 länder, som samlats för World Association of Newspapers kongress 29 maj till 1 juni i Seoul, Sydkorea.
– Det har varit utomordentligt positiva tolv månader för den globala tidningsindustrin, sade Timothy Balding, direktör för Paris-baserade WAN.
– Vi hade väntat oss stora upplageökningar i utvecklingsländer, men det var länge sedan vi såg en liknande pånyttfödelse på så många mogna marknader.
Så här utvecklades världens tidningsindustri under 2004:
• Världens samlade tidningsupplaga ökade med 2,1 procent.
• Antalet dagspresstitlar ökade med 2 procent.
• Annonsintäkterna i världen ökade med 5,3 procent.
• Tidningsläsarna på webben ökade med 32 procent.
395 miljoner köper en tidning varje dag, och antalet läsare uppskattas till en miljard människor per dag. Länderna med högst andel tidningsläsare är i tur och ordning Norge, Japan, Finland, Sverige och Schweiz.
Ändå är det slående hur Asien leder även på tidningsområdet. Världens sju största dagliga betalda tidningar finns i Asien, och världens tre största tidningsmarknader är Kina, Indien och Japan. Tre fjärdedelar av de 100 största titlarna finns i Asien.
Upplagesiffrorna för USA och Europa ser dystrare ut. EU-pressen tappade marginellt, liksom USA:s tidningar, där kvällspressen stod för det stora tappet.
Och de ökande annonsintäkterna är tyvärr inget tecken på ökande marknadsandelar. Tidningarna förblir nummer två efter TV, men marknadsandelen minskade globalt sett till 30,1 procent 2004, från 30,5 procent året innan.
Efter Ryssland (+31%) är Kina återigen i topp; här ökade annonsintäkterna med 29 procent, och på fem år är ökningen hela 116 procent. De nya EU-länderna Polen (+28%), Slovakien (+27%), Ungern (+18%) och Tjeckien (+15%) utmärker sig.
Andra trender av global betydelse under 2004 är den fortsatta framgången för gratispressen och övergången till tabloidformat. 56 tidningar krympte sig, och nu sprider sig trenden till USA. I Europa är formatbytet om inte genomfört så i alla fall beslutat på de flesta tidningar. Mer än var tredje tidning i världen är redan i dag tabloid eller mindre.
Gratis dagstidningar är inte längre liktydigt med Metro. I Spanien har gratispressen 40 procent av marknaden, i Italien 29 procent, Danmark 27 procent och Portugal 25 procent.
Seoul, värdstad för årets WAN-kongress, har fem gratis dagstidningar. Metro, som firade tre år under kongressen, har konkurrens från Focus, Zoom, AM7 och Good Morning Seoul – alla nära modellerade efter Metro-konceptet.
Tiden läsarna spenderar med sin tidning varierar stort mellan länderna. I Kina tar man tid på sig och läser sin tidning i hela 55 minuter, medan läsarna i Polen har mer bråttom: här tar det bara 15 minuter.
Men snabbast går det nog i Uzbekistan. Här har regeringen uppfunnit något nytt: tidningar utan nyheter. Privatägda tidningar får publicera annonser, horoskop och korsord – men inga nyheter.
– Det har varit utomordentligt positiva tolv månader för den globala tidningsindustrin, sade Timothy Balding, direktör för Paris-baserade WAN.
– Vi hade väntat oss stora upplageökningar i utvecklingsländer, men det var länge sedan vi såg en liknande pånyttfödelse på så många mogna marknader.
Så här utvecklades världens tidningsindustri under 2004:
• Världens samlade tidningsupplaga ökade med 2,1 procent.
• Antalet dagspresstitlar ökade med 2 procent.
• Annonsintäkterna i världen ökade med 5,3 procent.
• Tidningsläsarna på webben ökade med 32 procent.
395 miljoner köper en tidning varje dag, och antalet läsare uppskattas till en miljard människor per dag. Länderna med högst andel tidningsläsare är i tur och ordning Norge, Japan, Finland, Sverige och Schweiz.
Ändå är det slående hur Asien leder även på tidningsområdet. Världens sju största dagliga betalda tidningar finns i Asien, och världens tre största tidningsmarknader är Kina, Indien och Japan. Tre fjärdedelar av de 100 största titlarna finns i Asien.
Upplagesiffrorna för USA och Europa ser dystrare ut. EU-pressen tappade marginellt, liksom USA:s tidningar, där kvällspressen stod för det stora tappet.
Och de ökande annonsintäkterna är tyvärr inget tecken på ökande marknadsandelar. Tidningarna förblir nummer två efter TV, men marknadsandelen minskade globalt sett till 30,1 procent 2004, från 30,5 procent året innan.
Efter Ryssland (+31%) är Kina återigen i topp; här ökade annonsintäkterna med 29 procent, och på fem år är ökningen hela 116 procent. De nya EU-länderna Polen (+28%), Slovakien (+27%), Ungern (+18%) och Tjeckien (+15%) utmärker sig.
Andra trender av global betydelse under 2004 är den fortsatta framgången för gratispressen och övergången till tabloidformat. 56 tidningar krympte sig, och nu sprider sig trenden till USA. I Europa är formatbytet om inte genomfört så i alla fall beslutat på de flesta tidningar. Mer än var tredje tidning i världen är redan i dag tabloid eller mindre.
Gratis dagstidningar är inte längre liktydigt med Metro. I Spanien har gratispressen 40 procent av marknaden, i Italien 29 procent, Danmark 27 procent och Portugal 25 procent.
Seoul, värdstad för årets WAN-kongress, har fem gratis dagstidningar. Metro, som firade tre år under kongressen, har konkurrens från Focus, Zoom, AM7 och Good Morning Seoul – alla nära modellerade efter Metro-konceptet.
Tiden läsarna spenderar med sin tidning varierar stort mellan länderna. I Kina tar man tid på sig och läser sin tidning i hela 55 minuter, medan läsarna i Polen har mer bråttom: här tar det bara 15 minuter.
Men snabbast går det nog i Uzbekistan. Här har regeringen uppfunnit något nytt: tidningar utan nyheter. Privatägda tidningar får publicera annonser, horoskop och korsord – men inga nyheter.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home